Els micropobles de la província de Lleida s’estan mobilitzant per engegar un projecte innovador que busca revitalitzar el comerç local i donar suport als productors de proximitat. Amb el nom “Al poble hi ha de tot”, aquesta iniciativa, liderada per municipis com Torrebesses, Alcanó, Llardecans i Sarroca, pretén oferir una solució moderna als reptes que enfronten les petites comunitats en l’àmbit econòmic. Amb l’augment del comerç online i la concentració de grans superfícies a les ciutats, molts d’aquests micropobles han vist com el comerç local es veia afectat. No obstant, “Al poble hi ha de tot” vol revertir aquesta tendència i enfortir el teixit comercial i productiu local.
El projecte se centra en la instal·lació de tauletes digitals a les botigues del poble. Aquests dispositius permetran als comerciants oferir més productes gràcies a la col·laboració amb productors locals de la zona. Així, els petits comerços podran augmentar el seu estoc sense necessitat de fer grans inversions en magatzematge o distribució. Els productes disponibles a les tauletes seran, majoritàriament, d’elaboradors locals, cosa que també servirà per donar visibilitat a productors de proximitat que, fins ara, potser no tenien un accés directe als clients finals.
Aquesta tecnologia no només facilitarà la compra de productes, sinó que també permetrà accedir a serveis. Per exemple, els veïns podran reservar cites amb professionals locals o consultar ofertes de serveis disponibles a la seva comunitat. D’aquesta manera, es busca crear una xarxa d’intercanvi dins del mateix poble que afavoreixi tant els comerços com els consumidors, i que reforci l’economia circular.
Fins ara, el projecte ha tingut una gran acceptació entre els productors i comerciants. El procés de presentació s’ha iniciat aquest any amb sessions informatives a municipis com Alcanó i Llardecans, on els veïns han pogut conèixer de primera mà els avantatges d’aquesta proposta. L’alcalde de Torrebesses, Mario Urrea, que és un dels impulsors del projecte, espera que la implementació definitiva pugui començar a la tardor, amb la participació de tots els municipis implicats.
“Al poble hi ha de tot” és una resposta innovadora als problemes que enfronten molts pobles petits en un món globalitzat. La pèrdua de serveis i la reducció del comerç local són reptes reals que afecten directament la qualitat de vida dels habitants. Aquest projecte pretén posar fre a aquesta tendència, oferint una alternativa tecnològica que apropa les noves tecnologies a l’àmbit rural i dona suport al desenvolupament econòmic local.
En definitiva, aquesta iniciativa no només busca millorar el comerç, sinó també fomentar un sentiment de comunitat i de pertinença. En un context on moltes famílies decideixen marxar a ciutats més grans per accedir a una oferta més àmplia de productes i serveis, “Al poble hi ha de tot” podria suposar un canvi de paradigma, demostrant que viure en un micropoble no està renyit amb tenir accés a una àmplia gamma de productes i serveis de qualitat.