Torrebesses, un petit municipi del Segrià, és un dels líders d’una iniciativa innovadora que busca impulsar el comerç de proximitat i donar suport als productors locals de la comarca. El projecte “Al poble hi ha de tot” sorgeix com una resposta als desafiaments econòmics que enfronten molts micropobles, on el comerç local es veu amenaçat per la competència de les grans superfícies comercials i l’auge de les compres en línia.
El projecte està enfocat a crear una xarxa local on els petits comerços puguin ampliar la seva oferta gràcies a la col·laboració amb productors de la zona. Per aconseguir-ho, s’instal·laran tauletes digitals a les botigues locals, que funcionaran com una mena de plataforma digital per exposar productes i serveis disponibles en altres micropobles de la mateixa comarca. Això significa que, per exemple, una botiga de Torrebesses podrà oferir productes d’un productor de Sunyer o Montoliu de Lleida, sense la necessitat d’augmentar els costos de transport o magatzematge.
Els tauletes no només serviran per facilitar la venda de productes locals, sinó que també oferiran accés a una varietat de serveis que sovint escassegen en aquests pobles petits. Per exemple, es podran reservar serveis de professionals locals com perruquers, electricistes o fins i tot serveis mèdics. Això permetrà que els veïns no hagin de desplaçar-se a les ciutats més grans per accedir a serveis essencials, cosa que millorarà la seva qualitat de vida i reforçarà la idea que “al poble hi ha de tot”.
Un dels aspectes més interessants del projecte és que no només beneficia els comerciants i productors, sinó que també contribueix a crear una xarxa de suport entre els pobles de la comarca. Els micropobles com Torrebesses, Alcanó, Llardecans i Sarroca sovint comparteixen problemes similars, com ara la despoblació o la falta de serveis, però amb aquesta iniciativa es busca treballar conjuntament per oferir solucions que beneficiïn a tothom.
En una sessió informativa recent a Alcanó, els veïns van mostrar-se entusiasmats amb la possibilitat d’accedir a una oferta més gran de productes i serveis sense haver de sortir del poble. El projecte no només ofereix beneficis pràctics, sinó que també crea una sensació de comunitat i col·laboració entre els micropobles del Segrià. A més, la tecnologia utilitzada és fàcil d’usar, cosa que garanteix que fins i tot els veïns menys familiaritzats amb el món digital puguin aprofitar les noves eines disponibles.
L’alcalde de Torrebesses, Mario Urrea, ha destacat que la col·laboració entre els micropobles és clau per l’èxit del projecte. En lloc de competir entre ells, aquests pobles han decidit unir forces per assegurar-se que tots els seus habitants puguin gaudir d’una millor qualitat de vida. La idea és que, en un futur no gaire llunyà, “Al poble hi ha de tot” es converteixi en un model de referència per a altres zones rurals de Catalunya que s’enfronten a problemes similars.